Numărul de evenimente creative și inovative este într-o creștere semnificativă în Iași, iar tendința este ascendentă. Dar nu se vor putea obține rezultate de nivel național sau internațional fără o colaborare a tuturor comunităților din Iași.
Colaborare, acesta este cuvântul care rezumă cel mai bine a doua dezbatere din seria „Viitorul Culturii”, desfășurată în secțiunea Arts&Crafts, din cadrul Romanian Creative Week 2020, cel mai important eveniment dedicat industriilor creative românești, organizat la Iași în perioada 20 – 30 mai 2022.
Dar colaborarea este, uneori, obiectivul cel mai greu de atins într-un oraș care nu a ieșit complet din conservatorismul ce l-a caracterizat mulți ani.
„Eu sunt din generația norocoasă, care a prins un trend ascendent în Iași la nivel de evenimente creative. Când am început, Iașul nu era pregătit pentru astfel de acțiuni. Lucrurile au început să se miște, dar cam tot ce s-a petrecut din 2010 încoace, evenimente care au crescut și au adus public și comunități creative, s-a desfășurat în câteva bule”, a explicat Patricia Butucel, din partea Asociației Industrii Creative, fondator al Rocantheworld.
Patricia Butucel a arătat ce înseamnă puterea unei comunități care colaborează dând ca exemplu tocmai ce s-a întâmplat în culisele acestui festival ce a ajuns deja la a șaptea ediție la Iași.
„Rocantheworld nu a fost un festival gândit, s-a întâmplat și ne-a arătat puterea comunității și puterea ieșenilor de a scoate Iașul în față. Mulți ani festivalul a fost organizat pro-bono, trupele au cântat pro-bono și foarte mulți oameni au venit spre noi dornici să ajute. Comunitățile creative și de artiști apărute în locuri mai mici vor ajuta ca Iașul să crească”, este de părere Patricia Butucel.
Romanian Creative Week, o platformă deschisă
Tot pe ideea de colaborare și transparență a insistat și Irina Schrotter, reprezentant al Federației Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), organizatorul Romanian Creative Week (RCW), eveniment aflat la a doua ediție.
„Dacă nu lucrăm împreună, va mai dura 20 de ani până creștem, până ajungem la mizele mari. În Iași, sunt persoane foarte creative. Din păcate, nu toate sunt deschise către colaborare.
Dar altă cale nu este. Mesajul meu este simplu și cât se poate de clar: Noi, Federația Patronatelor Industriilor Creative, formată din antreprenori care au rezistat 30 de ani în piață, pentru că am construit încet, dar sănătos, pe munca și pe investițiile noastre, știm ce este de făcut. Dar suntem deschiși către oricine vrea să colaboreze cu noi”, a menționat Irina Schrotter.
Romanian Creative Week, o platformă care promovează 80% tineri
„Dar tinerii valoroși trebuie să vină singuri spre noi, pentru că noi nu îi știm pe toți și nu putem să îi căutăm pe toți. Suntem deschiși, suntem bucuroși să cunoaștem comunitățile creative din Iași, să vă punem experiența noastră la dispoziție, să oferim notorietatea și credibilitatea noastră pentru a finanța evenimente tot mai mari”, este apelul de sprijin lansat de Irina Schrotter din partea FEPIC și Romanian Creative Week, apel făcut în cea de a doua dezbatere din seria „Viitorul Culturii”, dedicată econsistemului creativ de la Iași.
„Am devenit mai relevanți după ce ne-am unit”
Colaborarea funcționează în toate domeniile și doar prin sprijin reciproc și alianțe se pot face lucruri relevante, a subliniat și Andrei Dănilă, reprezentat al clusterului Made in Iași, care a adunat sub o singură umbrelă companiile de IT cu patronat ieșean.
„Am înțeles că suntem niște furnicuțe pe piața de IT local, nu mai vorbim de cea europeană sau mondială, și am decis că e mai bine să comunicăm. Am devenit un promotor al unirii forțelor. Noi am hotărât să facem un plan comun, care a dus la creșterea tuturor. Acum suntem mult mai sus decât ne așteptam în urmă cu 4 ani, când a început Made in Iași, și față de cât am fi putut face singuri. Dovadă că deja atragem oameni talentați din companiile multinaționale, mult mai puternice decât oricare dintre noi luați individual. Sfătuim toate breslele să facă același lucru, să se unească și să colaboreze”, a explicat Andrei Dănilă.
Coagularea trebuie să se facă în jurul celor care au experiență, a fost propunerea reprezentantului Made in Iași, care a oferit și ceea ce poate fi concluzia dezbaterii din 23 mai, de la Palatul Culturii: „Avem ego-uri mari, dar ne batem pe ceva mic, deși am putea să ne implicăm în proiecte uriașe.”
Despre Romanian Creative Week
Aflat la cea de-a doua ediție, Romanian Creative Week este organizat de Federația Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federație patronală reprezentativă la nivel național ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. Înființată la Iași, în 2011, FEPIC a organizat, până în prezent, peste 50 de acțiuni de promovare națională și internațională a industriilor creative românești. Alături de FEPIC, organizatori ai evenimentului sunt: Palas, Primăria Municipiului Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Complexul Muzeal Național Moldova Iași, Universitatea „Al. I. Cuza”, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” Iași, Rodotex.
Parteneri: UniCredit Bank, glo™, George. Primul banking inteligent, Lancôme România, Philips, Raiffeisen Bank, Vodafone, Greenfield Copou Residence, Freudenberg Innovating Together, Volvo, DPD, Lenovo, Red Bull, Polirom, StakeBorg, Code 932, FONTIS, Wink, Smiley Camper, Travis, Fit, Creative Romanian Film Makers, Noir, Indiero, Acaju, Beerzone, Cafeneaua Piața Unirii, Czech In, Skin, Tribeca, Proevent, Dorna, Aeroportul Internațional Iași, Institutul Francez Iași, Administrația Națională Apele Române, Spitalul Clinic Universitar de Urgență „Dr. Iacob Czihac” Iași și Școala Primară „Gheorghe Asachi Iași”.
Partenerii media ai evenimentului sunt: Pro TV, TVR Iași, Kiss FM, Voyo, Agerpres, Perfecte.ro, Newsweek România, PressHub.ro, Radio Iași.
Amănunte despre RCW, pe 2022.romaniancreativeweek.ro pe paginile noastre de Facebook, Instagram, și pe canalul nostru de YouTube.
presa@2022.romaniancreativeweek.ro